Gebruik van eenmalige hijsbanden

Wat zijn eenmalige hijsbanden en waar zijn ze voor bedoeld? Deze hijsbanden worden eenmalig gebruikt bij het laden en lossen van leveringen door de vrachtwagen. Na de levering worden de hijsbanden ingezameld en retour gestuurd naar de fabriek. In de fabriek inspecteren ze de banden. Tijdens de inspectie wordt beoordeeld of de hijsbanden opnieuw worden ingezet.

Nu zul je denken, als een fabriek dat mag, waarom mogen wij dat niet? De naam zegt het eigenlijk al; eenmalig. De hijsbanden zijn van de leverancier en dienen ook eenmalig door de leverancier te worden gebruikt. Zij beschikken over de certificaten en keuringen om de hijsbanden rechtmatig te gebruiken. Daarnaast weet de leverancier bij het retourneren van de banden exact hoe en waarvoor deze banden zijn gebruikt. De leverancier registreert een hijsband en koppelt dit met een specifieke vracht. In het systeem wordt bijvoorbeeld regeristreert of de banden worden gebruikt voor betonnenpalen of staalconstructies.

Tot slot zijn de leveranciers eigenaren van de hijsbanden. Dit betekent dat de verantwoordelijkheden bij incidenten of ongelukken, met deze hijsbanden, bij de leveranciers liggen. Nu is het gewenst om dit zo veel mogelijk te voorkomen. Helaas gaat het nog te vaak mis.

Waar gaat het mis?

Deze eenmalige hijsbanden worden dus gebruikt bij het laden en lossen van vrachten. Vaak zijn dit betonijzers. De banden kunnen ook eventueel voor andere vrachten worden gebruikt. Op de fabriek wordt dit geladen met behulp van twee kranen of met een evenaar. Alle hijsbanden worden dan verticaal belast. Dit is, ondanks dat ze gestropt zijn, voor deze situatie ideaal. De hijsbanden zijn dan sterk genoeg om de vracht in te laden.

Op de bouwplaats waar de vracht wordt gelost gaat het vaak fout. Het lossen gebeurt bijvoorbeeld met een verreiker of een kraan, waarbij gebruik wordt gemaakt van een twee- of viersprong. In deze situatie hangen de hijsbanden in een hoek. De hoek heeft effect op de krachtverdeling op de hijsbanden en kettingen. Hoe groter de hoek, des te meer kracht op de banden en kettingen komen te staan. Dit betekent dat de eenalige hijsbanden vaak al worden overbelast.

Tijdens het gebruik schuift de last of hijsband vaak over het onder of naast gelegen vracht. Hiermee wordt de band beschadigd. Door de beschadiging kunnen hijsbanden bij veel mindere belasting al breken. Dus hijsen naar hoogte is hiermee al niet verantwoord. Het is zelfs levensgevaarlijk. Zelfs bij minimale schade kan de belasting van de hijsband al sterk verminderen. Het kan er zelfs voor zorgen dat de hijsband breekt, wat tot een dodelijk gevolg kan leiden.

Om deze reden is het belangrijk om voor een kraanmachinist en rigger over kennis te beschikken om hijsmiddelen of een combinatie van hijsmiddelen op veiligheid te beoordelen. Ga met respect om met de voorschriften die hiervoor zijn opgesteld. Zorg voor een veilige omgeving voor jezelf en jouw collega`s. Lees hier meer of kijk op verreikers.com.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *